Bosnadaki okul projemiz ile ilgili detaylı bilgi içeren pdf dosyasını almak için lütfen tıklayın.
BOSNA-HERSEK CUMHURİYETİ
ZENICA-BUSOVAÇA-GORNJA ROVNA
KÖY OKULU VE KÜLTÜR MERKEZİ PROJESİ
NEDEN BOSNA-HERSEK ?
1463’te Fatih Sultan Mehmed ile başlayan Türkiye-Bosna kardeşliği, günümüzde de tarihten devralınan miras ve İslam kardeşliği temelinde, derinleşerek devam etmektedir. Bosna denince aklımıza Fatih Sultan Mehmed gelmektedir. Gazi Hüsrev Bey gelmektedir. Ve nihayetinde Aliya İzzetbegoviç gelmektedir. Türkiye’den Bosna’ya baktığımızda, her bir Bosna’lıya, bu tarihi şahsiyetlerden bize emanet bırakılmış kardeşler gözüyle bakıyoruz.
Yogoslavya’nın parçalanma sürecinde, Sırp etnik milliyetçiliğin tavan yapması ve Avrupa’nın bağrında İslam’ın hazmedilememesi neticesinde soykırıma uğrayan Bosnalı Müslümanlar’a karşı, çağımızın ve tarihimizin bize yüklediği misyonu hissederek, “kardeş coğrafya için elimizden ne gelir” diye düşündük. Bu meyanda Milli Eğitim Bakanlığımız’a bağlı bir okulun kardeş okul projesine katkı sunarak, Zenica-Busovaça Belediyesi’ne bağlı Kacuni İlkokuluna yardımlarımızla birlikte gittik. Ziyaretimiz sırasında, Bosna-Hersek eğitim sistemi, imkanları ve aynı zamanda malesef etnik ayrımcılık uygulamaları hakkında, yerel otoritelerden brifingler aldık. Özellikle etnik ayrımcılığın eğitim sistemine yansımalarını sahada gözlemleme fırsatı yakaladık. Köyleri ziyaret ederek, köy çocuklarının camilerin asma katlarında zor şartlarda eğitim aldığını, birçok ailenin çocuklarının eğitimi için göç etmek zorunda kaldığını, şehre göç edenlerin Hırvat-Sırp okullarında, onların müfredatlarına göre eğitim aldıklarını müşahade ettik. Daha da acı olanı, bu okullarda Bosnalı müslüman çocuklarına, ikinci hatta üçüncü sınıf vatandaş muamelesi yapıldığını, okul fiziki şartlarının buna göre dizayn edildiğini gördük. Etnik milliyetçi Hırvat müfredatı nedeniyle, bu çocukların kendi kimliklerine, milliyetlerine ve dinlerine aykırı bir müfredat ile asimile edilmeye çalışıldığı ya da ikinci sınıf muamelesine, tahkire maruz kaldığını öğrendik.
Bütün bu gördüklerimizden sonra, yerinde tespit etiğimiz okulsuz köyler için yapabileceklerimizi gözden geçirdik. Bu çaba içerisindeyken, daha önce bağlantı kurudğumuz Kacuni İlkokulu yetkilileri, okul yapımı için bağışlanan bir arsalarının bulunduğunu, karar vermemiz durumunda bu arsayı bize sunabileceklerini bildirdiler. Dernek Yönetim kurulumuz gerekli fizibiliteyi yaparak, 5-6 köyde yaşayan ve okulsuzluk nedeniyle yeterli eğitim alamayan ya da Hırvat müfredatına razı gelmek zorunda kalarak şehirlere göç eden Aliya’nın torunlarına hizmet verecek böyle bir okul projesini gerçekleştirme kararı aldı.
PROJENİN AMACI
1.) Yukarıda durumunu özetlediğimiz Bosna-Hersek halkına; özellikle de kendi vatanlarında neredeyse azınlık statüsünde ve ikinci sınıf halk gibi görülmeye çalışılan Boşnak kardeşlerimize, kardeşliğimiz adına, insani değerler adına, gönlümüzü ve gönlümüzdekileri paylaşma adına ve bağrında yetiştiğimiz Anadolu’nun kadim geleneği, engin merhameti ve yüreği adına ve dahi Türkiye Cumhuriyeti Devleti, Ay-Yıldızlı Bayrağımız adına el uzatmak, yaşadıkları zorluklara ortak olmak, yaralarına olabildiğimiz kadar merhem olmak.
2.) Türkiye Cumhuriyeti ve Bosna-Hersek Eğitim Bakanlıkları arasında yürütülen çalışma ile, Türkçe’nin seçmeli yabancı dil olarak okutulma çabalarına, projemiz sözleşmesine -huhuki prosedürler müsaade ettiği ölçüde- bu şartı koyarak destek olmak.
3.) Avrupa Birliği ülkelerinin Hırvat ve Sırplara vediği destekle yalnızlaşan Boşnak Müslümanlarının sahipsiz olmadığını, yalnız olmadığını karınca kararınca vurgulamak, Türk Halkının desteğini arkalarında hissetmelerine katkıda bulunmak.
4.) Okulsuz köyleri nedeniyle şehre göç etmek ve bu nedenle Sırp-Hırvat müfredatı ile eğitim almak zorunda kalan Boşnak kardeşlerimizi, kendi kültür ve tarihlerini özgürce öğrenebilecekleri bir müfredat ile eğitim imkanına kavuşturmak.
5.) Ve tabii verdiği mücadele ile kendi halkının yanında tüm dünyanın saygısını kazanan, Türk halkının gönlünde de nadide bir yere sahip olan Alija İzzetbegoviç’in vasiyetine sahip çıkmak.
PROJENİN İÇERİĞİ
Bosna-Hersek ve Türkiye Cumhuriyeti arasındaki tarihi ve kültürel kardeşliğe yakışır bir mimaride, Bosna-Hersek yerel kanun ve mevzuatına uygun planlamada yaplıacak okulun inşaat özellikleri aşağıda belirtilmiştir.

Arsa alanı : 1098 m2
Kapalı alan : 400 m2
Kat Sayısı : 2
Dersliker : 3 adet 38m2
Çok amaçlı Labaratuvar : 19.70 m2
Çok amaçlı atölye : 19.70 m2
Müdür Odası: : 17,80 m2
Öğretmen Odası : 17,80 m2
Halk Eğitim Salonu ve Kütüphane : 19,70 m2
Spor Etkinlik Alanları :
Okul projesi yapılan arsa, Busovaça Belediyesi tarafından, okul inşaatı için ayrılmış ve projenin hayata geçmesi ile birlikte yaplacak sözleşme ile tarafımıza tahsis edilecektir. Proje yapılacak alanın adresi :“Kaćuni bb, 72 264 Kaćuni, Područna škola Gornja Rovna, Općina Busovača, Srednjobosanski kanton, Federacija BiH, Bosna i Hercegovina”dır. Aşağıda arsa planı ile ilgili belgeler görülmekte.

Proje hakkında, Gornya Rovna İlçe temsilcileri, Busovaça Belediye Başkanı Asim Mekiç ve Orta Bosna Kanton Başbakanı Tahir Lendo ile tarafımızca bağlantı kurulmuş, sözler alınmış ve 04 Nisan 2018 tarihinde yaptığımız ziyarette, adı geçen makamların katılımı ile ön protokol imzalanmıştır.

Okulun mimari projesi çizilmiş, Bosna makamları ile paylaşılmış, gerekli ön onaylar ve ruhsatlandırmalar tamamlanmıştır.


ÖN PROTOKOL İMZALANDI
Proje hakkında, Gornya Ravna İlçe temsilcileri, Busovaça Belediye Başkanı Asim Mekiç ve Orta Bosna Kanton Başbakanı Tahir Lendo ile Altın Oran Derneği Başkanı Dr. Hasan Kasap tarafından 05 Nisan 2018 tarihinde ön protokol imzalanmıştır.